Aan iedereen onze beste wensen voor 2013. Dat het een jaar vol geluk, liefde en momenten van genieten mag zijn. En natuurlijk een goeie gezondheid voor jullie allemaal.

Het is zo’n dubbel gevoel, jullie een goeie gezondheid wensen terwijl het mij niet meer gegeven is. De voorbije weken waren moeilijk. Waarom, wel naar alle waarschijnlijkheid was het onze laatste kerst samen, onze laatste oudejaar, onze laatste nieuwjaar, de laatste keer nieuwjaarsbrieven horen van de kids, ja zelfs het vervolg van de film The Hobbit zal niet aan mij besteed zijn. Wie zal het zeggen?

Deze morgen zijn we langsgeweest bij de oncoloog, morgen moet ik naar de radiotherapeut. De medische cirkel begint weer… Maar kan ik iets anders doen? Ben ik het niet verplicht ten opzichte van mijn gezin, mijn familie, mijn vrienden om te blijven vechten om hier nog wat langer te mogen zijn? Dit is een vraag waar ik nu al enkele weken mee worstel. Aan de ene kant ben ik het zo moe, zo moe om steeds maar weer te moeten vechten tegen dat ongelooflijk monster dat mij langzaam van binnen uit aan het opeten is. Maar aan de andere kant zie ik dan mijn kindjes en weet ik dat ik er voor hen moet zijn; zie ik mijn ventje en weet ik dat ik er voor hem moet zijn, hem nog zoveel moet uitleggen; zie ik mijn ouders en weet ik dat ik nog geen afscheid van hen kan nemen. Dus ja ik ga blijven vechten om hier nog wat langer te blijven, vechten binnen de grenzen van het mogelijke, haalbare en verdraagbare.

Morgen dus naar de radiotherapeut om terug een bestralingsschema op te stellen dat volgende maandag zal starten. Er is namelijk terug een uitzaaiing die mij parten speelt en waardoor ik bijna geen nachtrust meer heb. Hopelijk helpen de stralen even vlug als laatste keer en ben ik er na 5 keer vanaf. Daarna starten ze terug met chemo, de eerste soort chemo dat ik kreeg in de vorm van een pompje. We mogen geen wonderen hiervan verwachten, wel hopen dat het alles stabiliseert. Een groot verschil is wel dat ik het pompje constant zal moeten blijven dragen, dus geen goeie week of slechte week meer. Hopelijk alleen maar goeie weken… Elke week moet ik terug naar het AZ om het pompje te laten vervangen. Volgens de oncoloog zouden de bijwerkingen bijna nihil zijn, tevens geven ze maar een dosis op 50%. Hij heeft ook heel duidelijk gemaakt dat ik de baas ben, dit wil zeggen dat als ik het niet meer zie zitten of de bijwerkingen te groot zijn, de behandeling wordt stopgezet. Ook als mijn bloedwaarden niet goed zouden zijn dan is het de dokter die beslist. De chemo wordt opgestart om alsnog te proberen de ziekte stabiel te houden. Alain heeft hem de vraag gesteld wat er zou gebeuren mochten we beslissen om de chemo toch niet op te starten en toen zei hij: “Als je niets doet of als de chemo niet werkt, dan heb je hetzelfde resultaat.” Maar nog steeds kan hij zich niet uitspreken over termijnen omdat hij daar ook geen idee van heeft. “Elk individu is anders”. En da’s natuurlijk ook waar.

Dus wat heb ik te verliezen bij het proberen van de chemo? Juist, niets tenzij natuurlijk dat ik er te ziek van zou zijn maar laat ons duimen van niet. Laat ons ook duimen dat de bestraling niet te zwaar valt en dat ik kan blijven eten want dat lukte vorige keer ook niet.

Nu ga ik nog 4 dagen samen met mijn kindjes genieten van de vakantie, hen lekker vertroetelen met veel aandacht en dan maandag terug vol goeie moed gaan vechten. Vechten tegen dat verschrikkelijk lelijk ding !!!

Als mijn verhaal deze keer wat zwaar valt voor jullie, sorry hiervoor maar via deze weg kan ik mijn gevoelens kwijt. Ik weet dat het sommigen moeilijk valt om dit telkens te lezen maar weet dat het voor mij een hulp is, een hulp om alles beter te kunnen plaatsen en verwerken.